باب: بيع
العبد الزاني.
66. ZİNA YAPAN KÖLENİN (BU KUSURUNUN SÖYLENEREK) SATIMI(NIN CAİZ
OLMASI)
وقال شريح: إن
شاء رد من
الزنا.
Şureyh şöyle demiştir: Köleyi satın alan kimse, dilerse onun zina
yapmış olması kusurundan dolayı köleyi geri verebilir.
حدثنا
عبد الله بن
يوسف: حدثنا
الليث قال:
حدثني سعيد
المقبري، عن
أبيه، عن أبي
هريرة رضي الله
عنه أنه سمعه
يقول: قال
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (إذا زنت
الأمة فتبين
زناها
فليجلدها ولا
يثرب، ثم إن زنت
فليجلدها ولا
يثرب، ثم إن
زنت الثالثة
فليبعها ولو
بحبل من شعر).
[-2152-] Ebu Hureyre r.a., Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle
buyurduğunu söyledi: "Cariye zina edip de zina ettiği anlaşıldığında
efendisi ona (cariyeye uygulanacak ceza olan elli) sopa vursun, onu
kötülemesin. Tekrar zina ederse yine sopa vursun, kötülemesin. Üçüncü defa zina
ederse, kıldan yapılmış bir ip karşılığında bile olsa onu satsın. "
Tekrar: 2153, 2233, 2234, 2555, 6837, 6839
Diğer tahric: Ebu Davud, Hudud; Tirmizî, Hudud
حدثنا
إسماعيل قال:
حدثني مالك،
عن ابن شهاب، عن
عبيد الله ابن
عبد الله، عن
أبي هريرة
وزيد بن خالد
رضي الله
عنهما: أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم سئل عن
الأمة إذا زنت
ولم تحصن؟.
قال إن زنت
فاجلدوها، ثم
إن زنت
فاجلدوها، ثم
إن زنت
فبيعوها ولو
بضفير). قال
ابن شهاب: لا أدري،
بعد الثالثة
أو الرابعة
[-2153 - 2154-] Ebu Hureyre ve Zeyd İbn Halid r.a. şunu rivayet etmişlerdir: Hz.Nebi'e,
muhsan olmayan cariye zina ettiğinde ne yapılacağı soruldu. O Sallallahu Aleyhi
ve Sellem şöyle buyurdu: "Zina ettiğinde sopa vurun. Tekrar zina ederse
yine sopa vurun. Tekrar zina ederse kıldan bir ip karşılığında bile olsa onu
satın. "
Tekrar. 2233. 2556, 6838
AÇIKLAMA: Konu başlığında Şureyh'ten aktarılan ifadeyi
Said İbn Mansur, İbn Sirin aracılığıyla muttasıl bir senetle şu şekilde
aktarmıştır: Bir adam birinden, zina etmiş bir cariye satın aldı. Alıcı onun
zina ettiğini bilmiyordu. Durumu öğrendikten sonra Kadı Şureyh'e giderek dava açtı. Şureyh şöyle
dedi: "Alıcı isterse, zina kusuru sebebiyle cariyeyi geri verebilir".
[senedi sahihtir]
İbn Battal şöyle demiştir: Zina eden cariyeyi satma emri,
yaptığı işin ne kadar çirkin olduğunu mübalağa yolu ile anlatmak, zina eden
cariyenin (sopa dışında) tek cezasının satılması olduğunu bildirmek, zinadan
caydırmak için efendisinin yanında bırakılmayacağını bildirmek içindir.
Cariyenin satılması onun iffetlenmesine sebep olabilir. Örneğin onu satın alan
kişi ya başkası ile evlendirmek, ya kendisine almak yahut da kendi otoritesi
ile korkutmak suretiyle zinadan caydırabilir.
باب:
البيع
والشراء مع
النساء.
67. KADINLARLA BiRLiKTE ALIŞVERiŞ YAPMAK
حدثنا
أبو اليمان:
أخبرنا شعيب،
عن الزهري: قال
عروة بن
الزبير: قالت
عائشة رضي
الله عنها: دخل
علي رسول الله
صلى الله عليه
وسلم فذكرت له،
فقال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم:
(اشتري وأعتقي،
فإن الولاء
لمن أعتق). ثم
قام النبي صلى
الله عليه
وسلم من
العشي، فأثنى
على الله بما
هو أهله، ثم
قال: (ما بال
أناس يشترطون
شروطا ليس في
كتاب الله، من
اشترط شرطا
ليس في كتاب
الله فهو
باطل، وإن
اشترط مائة
شرط، شرط الله
أحق وأوثق).
[-2155-] Aişe r.anha şöyle demiştir: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
yanıma gelince durumu ona bildirdim Bana: "Onu satın al sonra da azad et.
Vela yalnızca azad eden içindir." Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem yatsı
namazını kıldırdıktan sonra hutbe vermek için ayağa kalktı. Layık olduğu
şekilde Allah'a hamd ettikten sonra şöyle buyurdu: "Bazılarına ne oluyor
ki Allah'ın kitabında bulunmayan şartlar ileri sürüyorlar! Kim Allah'ın
kitabında bulunmayan bir şart ileri sürerse bu şart geçersizdir. İsterse yüz
şart ileri sürmüş olsun. Allah'ın şartı daha uygun ve sağlamdır."
(Geniş hali: 2168. hadis'te)
حدثنا
حسان بن أبي
عباد: حدثنا
همام قال:
سمعت نافعا
يحدث، عن عبد
الله بن عمر
رضي الله
عنهما: أن
عائشة رضي
الله عنها
ساومت بريرة،
فخرج إلى
الصلاة، فلما
جاء قالت:
إنهم أبوا أن
يبيعوها إلا
أن يشترطوا
الولاء، فقال
النبي صلى الله
عليه وسلم:
(إنما الولاء
لمن أعتق). قلت
لنافع: حرا
كان زوجها أو
عبدا؟. فقال:
ما يدريني.
[-2156-] Nafi', Abdullah İbn Ömer r.a.'den şunu rivayet etmiştir: Aişe
r.anha, Berire'yi efendilerinden satın almak için onlarla pazarlık yaptı. Hz.
Nebi o sıra namaz için çıkmıştı. Hz. Nebi namazdan dönünce Aişe ona: "Efendileri,
ancak velası onlara ait olmak şartıyla satmaya razı oluyor" dedi. Bunun
üzerine Hz. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: Vela yalnızca azad
edene aittir."
Hadisi rivayet eden Hemmam dedi ki: Nafi'e "Cariyenin kocası
hür olsun köle olsun azat edilen cariye evliliğini devam ettirip ettirmeme
konusunda seçim hakkına sahip olur mu?" diye sordum. Nafi "nereden
bileyim?" diye cevap verdi.''